Zie het lesrooster voor meer informatie over de dagen en tijden waarop je les kunt volgen en klik op: lestarieven voor een overzicht van de kosten.

 

Hatha Yoga
Deze yogalessen kenmerken zich door de rustige lesstijl, waarbij het accent ligt op het voelen van het lichaam en het leren herkennen van de signalen die afgegeven worden. Het lichaam en de geest worden uitgedaagd. Het gaat niet om competitie, om prestatie of het perfect aannemen van de houdingen (asana’s). Het resultaat is dat je jezelf steeds beter leert kennen. Je wordt soepeler en je denken wordt tot rust gebracht. Na de les voel je het resultaat van de oefeningen terug in je lichaam. De lessen zijn voor iedereen geschikt, want je doet de houdingen op je eigen niveau. De asana’s worden goed uitgelegd, zodat je weet waar je op kunt letten en waar de houdingen op werken. Aandacht en concentratie zijn belangrijke elementen.

Iedere les wordt gestart met een concentratie- of ademhalingsoefening en wordt afgesloten met een ontspanningsoefening.

 

Easy Yoga
In deze les worden ademhalings/energieoefeningen (pranayama) gecombineerd met milde yogahoudingen. je leert om diep en volledig te ontspannen. Er worden kussens en bolsters gebruikt om het lichaam te ondersteunen. Zo kun je op een ontspannen manier langer in de houdingen blijven. Je ontdekt waar je onnodig spanning vasthoudt en leert om die spanning los te laten.

Deze les is een goede aanvulling op de meer actieve yogalessen, maar ook heel geschikt voor mensen die (een periode van) veel stress ervaren of een burn-out hebben. En natuurlijk voor iedereen die behoefte heeft om dieper te ontspannen.

 

Mindfulness Yoga
Mindful betekent: vol aandacht. De geest focussen op wat je in het hier en nu aan het doen bent. Je komt in een toestand van concentratie die de hele les aanhoudt. We observeren onszelf tijdens de houdingen; wat gebeurt er met je, wat voel je, voel je weerstand en wat doet de adem? We houden de aandacht vast en streven ernaar om tijdens de houdingen de overbodige spanningen af te laten vloeien. De geest en het lichaam worden tot een samenwerkende eenheid gebracht in plaats van afgescheiden te zijn. Je ontdekt waar je onnodig spanning vasthoudt en leert om die spanning los te laten. Ondanks dat we minder houdingen (asana’s) per sessie doen, zul je het prettige en krachtige effect merken in je lichaam en de geest.

Deze les is een goede aanvulling op de meer actieve yogalessen, maar ook heel geschikt voor mensen die (een periode van) veel stress ervaren of een burn-out hebben.

 

Hatha/Critical Alignment
Deze Hatha Yogales wordt gekenmerkt door de Critical Alignment principes, die uitgaan van natuurlijke lichaamshoudingen. De yogadocent zal extra aandacht hebben voor de technische uitvoering van alle houdingen, zodat je nog meer bewust wordt van spanningsvelden in het lichaam en leert deze los te laten tijdens de houdingen. Je leert te bewegen vanuit ontspanning. In deze les wordt gebruik gemaakt van lange strips en rolletjes om de wervelkolom meer lengte en ontspanning te geven.

 

Hatha/Yin Yoga
Deze hatha yogales wordt verrijkt met kennis vanuit de Yin Yoga. Bij de Yin yoga gaat het om loslaten van spieren. Je blijft wat langer in een houding om de spieren ruimte en strekking te geven. Yin yoga is een heerlijke manier om bindweefsel en gewrichten te herstellen en versterken. Ook erg aan te bevelen aan sporters.  De les eindigt in een ontspanningsoefening. 


Stoel Yoga
Deze lessen zijn zeer geschikt voor mensen vanaf 14 jaar die (tijdelijk) een fysieke beperking hebben. Dat kan zijn na een operatie, ziekte of andere redenen. Voor veel mensen zijn de oefeningen vanaf de yogamat te zwaar, daarom bieden wij veel van deze oefeningen aangepast aan met behulp van een stoel. De houdingen worden zittend, staand en ondersteund door de stoel aangeboden, waardoor veel oefeningen die eerst niet haalbaar waren nu tot de mogelijkheden behoren. Bij de eindontspanning lig je comfortabel op de grond, ondersteund door kussens.

De fijne oefeningen zijn gebaseerd op klassieke houdingen. De deelnemers kunnen meedoen vanuit hun eigen mogelijkheden en zodoende meer kracht, souplesse en flexibiliteit opbouwen.

In deze yogagroep maak je kennis met yogahoudingen, ademhalingstechnieken, meditatie en ontspanningsmethoden. Je leert om contact met je lichaam te maken, vertrouwen in het lichaam op te bouwen, spieren te versterken en fijner en positiever in het leven te staan. De uitdaging is om grenzen te verleggen, lichamelijk en mentaal zonder over je grenzen heen te gaan.

Aandacht en ademhaling staan centraal tijdens de oefeningen.

Neem contact op als je twijfelt of deze lessen geschikt voor je zijn, of als je vragen hebt. Telefoon: 0610808030.

 

50Plus Yoga
Docente Cilly Koeman neemt 50+-ers mee in de Raja Yoga. Heerlijke oefeningen die je je lichaam soepel maken en sterk. Cilly zorgt ervoor dat je lichaam sterker wordt maar ook je geest. Met inspirerende teksten zet ze je tot denken aan. Zo ontwikkel je je fysiek en mentaal op een aangename wijze.

Vrijdagochtend van 11.00 – 12.15 uur

 

YogaPlus
Deze lessen worden op zaterdagochtend gegeven en duren 2 uur. De les is opgebouwd uit yogahoudingen, ademhaling, concentratie en meditatie. Na iedere les die we afsluiten met de oerklank OHM wordt er aan de cursisten yogafilosofie aangeboden, tijdens het nuttigen van een kopje kruidenthee. “Waar komt yoga vandaan? Wat houdt het in? Hoe kan ik zelf leren om meer controle te krijgen over mijn gedachten en mijn handelingen? Hoe kan yoga mij hierbij helpen?” Praktische vraagstukken die we allemaal tegenkomen in ons leven worden besproken en iedereen kan zijn/haar eigen gedachten hierover delen. Door deze lessen leer je beter te begrijpen hoe de gedachten stromen werken en tot rust gebracht kunnen worden.

Kom een kennismakingsles doen om te ervaren of dit wat voor je is.  Deze ochtend kan ook als inhaalles gebruikt worden als je twee weken niet de 75 minuten les hebt kunnen volgen. Wel graag vooraf aanmelden.

 

Yin Yoga
Deze lessen zijn weldadig voor het lichaam en de geest. Met name voor versterking en versoepelen van bindweefsel en gewrichten. Omdat je langer in een positie blijft krijgt je lichaam de tijd om meer in de houding te komen en de dieper gelegen spieren, pezen, bindweefsel en bekken krijgen meer tijd om ruimte te creëren.  Hele fijne les om het zenuwstelsel tot rust te brengen en het stiller te maken in je hoofd. Houd er rekening mee dat je het wat kouder hebt omdat de oefeningen passiever zijn, dus trek een vest aan en warme sokken.